Pesten

Drama als middel

Omdat ik veel rondloop op scholen zie ik dat er, zoals er eigenlijk al generaties lang gebeurd, gepest wordt.

Hoe bekwaam de docenten ook zijn, het blijft een lastig thema. Ik ben er al een tijd door gefascineerd en heb zitten denken of ik een bijdrage kan leveren aan het tegengaan, of, in ieder geval de bewustwording ervan.

.

Door kinderen op de vloer te laten ervaren hoe het is om te pesten, daarin mee te lopen, en grenzen aan te geven (ook door bewustwording van lichaamstaal), maakt dat dit een effectieve training is. De training is opgedeeld in drie lessen.

Les 1:  Hoe geef ik mijn grenzen aan

Les 2:  Weerbare lichaamstaal

Les 3:  Omgaan met groepsdruk

 

Door drama als middel in te zetten hebben ze de vrijheid om hun gevoelens bewust te ervaren op de spelvloer zonder dat daar consequenties aan verbonden zitten. Door met de leerlingen duidelijk te communiceren dat spel fictief is creëren we samen een veilige ruimte voor nieuwe ervaringen. Ik heb een reeks van drie lessen ontwikkeld waar er niet alleen over gesproken wordt, maar het vooral een ervaringsgerichte training is. Degene die zelf pest zal zich niet veroordeeld voelen, maar zal wel ervaren wat het teweeg brengt.

In deze lessenserie zal ik onder andere gebruik maken van het spel “ik denk me sterk” van stichting omgaan met pesten.

 

Meer informatie? Neem dan contact met me op.

Persoonlijk portret

FIJNSTOF FILMS

Hier word ik geintervieuwd door een goede vriendin die samen met een collega een geweldig filmbedrijf heeft opgezet waarmee ze mooie, ontroerende, geestige en kunstzinnige portretten maakt.

Pesten

Drama als middel

Omdat ik veel rondloop op scholen zie ik dat er, zoals er eigenlijk al generaties lang gebeurd, gepest wordt.

Hoe bekwaam de docenten ook zijn, het blijft een lastig thema. Ik ben er al een tijd door gefascineerd en heb zitten denken of ik een bijdrage kan leveren aan het tegengaan, of, in ieder geval de bewustwording ervan.

.

Door kinderen op de vloer te laten ervaren hoe het is om te pesten, daarin mee te lopen, en grenzen aan te geven (ook door bewustwording van lichaamstaal), maakt dat dit een effectieve training is. De training is opgedeeld in drie lessen.

Les 1:  Hoe geef ik mijn grenzen aan

Les 2:  Weerbare lichaamstaal

Les 3:  Omgaan met groepsdruk

 

Door drama als middel in te zetten hebben ze de vrijheid om hun gevoelens bewust te ervaren op de spelvloer zonder dat daar consequenties aan verbonden zitten. Door met de leerlingen duidelijk te communiceren dat spel fictief is creëren we samen een veilige ruimte voor nieuwe ervaringen. Ik heb een reeks van drie lessen ontwikkeld waar er niet alleen over gesproken wordt, maar het vooral een ervaringsgerichte training is. Degene die zelf pest zal zich niet veroordeeld voelen, maar zal wel ervaren wat het teweeg brengt.

In deze lessenserie zal ik onder andere gebruik maken van het spel “ik denk me sterk” van stichting omgaan met pesten.

Werken met het Greenscreen

Er zijn altijd weer nieuwe en leuke projecten die de revue passeren en dat is ook zo leuk aan mijn werk. Voor cultureel centrum de Muzerije heb ik met twee zeer bekwame mensen  het kinderfilmfestival (KFF) begeleid, dat in het teken stond vanJeroen Bosch's vreemde wezens.

We hebben dit aan de hand van actuele thema's visueel gemaakt.

 

Samen met Frans van Lokven (Filmer, Hoofddocent vakopleiding videomontage)  en Gert de Mulder (beeldend kunstenares) hebben we met de leerlingen van  verschillende Brede Bossche Scholen ( groep zeven/ acht) prachtige, sterk thematische films geproduceerd. Zie hier het resultaat!